Garantstelling

Algemeen

Krijgt u bezoek uit het buitenland? En heeft u bezoeker een visum nodig? Dan is een aantal gevallen een garantstelling en/of logiesverstrekking vereist.

Wat u moet doen

Om garant te staan voor uw bezoekers, moet u de volgende dingen doen:

  1. Vul het formulier Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking (ind.nl) in via de link. Krijgt u meerdere bezoekers? Dan moet u voor elke bezoeker een formulier invullen. Onderteken het formulier nog niet! Omdat uw handtekening gelegaliseerd moet worden, doet u dit in het bijzijn van een ambtenaar van de gemeente.
  2. Maak een afspraak bij de gemeente via bovenstaande knop. Bij de gemeente wordt uw handtekening gelegaliseerd.
  3. Verzamel de aanvullende documenten. Op de website van Nederlandwereldwijd.nl vindt u welke documenten dat zijn.
  4. Stuur deze documenten samen met het ingevulde formulier naar uw bezoeker in het buitenland.

LET OP! Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap? Dan moet uw echtgenoot/partner ook zijn/haar handtekening laten legaliseren.

Wat u nodig heeft

Komt u uw handtekening legaliseren voor een garantstelling? Dan moet u de volgende dingen meenemen:

Kosten

De kosten voor een legalisatie handtekening zijn €8,25 per handtekening.

Goed om te weten

  • Een garantstelling is zes maanden geldig.
  • Uw handtekening wordt bij de gemeente direct gelegaliseerd. U krijgt de formulieren meteen weer mee.
  • Meer informatie over garant staan en de voorwaarden die daar voor gelden vindt u op de website Nederlandwereldwijd.nl.