Gepensioneerd NS-werkpaard vindt rustplek in Bosgaardhoek dankzij Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum schenkt een bijzondere NS-diesellocomotief aan de gemeente Borsele. Deze historische locomotief, type NS 2264, krijgt een vaste plek in het groene park bij de Bosgaardhoek in ’s-Heerenhoek. Hiermee wordt een uniek herkenningspunt gecreëerd dat zowel de rijke spoorweggeschiedenis van de regio als het industriële karakter van de Sloehaven in ere houdt.

Van museum naar Borsele

Op dinsdag 17 juni 2025 werd de locomotief vanuit het depot van het Spoorwegmuseum per vrachtwagen vervoerd naar het Sloegebied. Bij constructiebedrijf Overlasko en straalbedrijf De Nooijer zal de NS 2264 de komende maanden worden klaargemaakt voor zijn nieuwe rol als statisch monument. Daarna wordt het ‘gepensioneerde werkpaard’ geplaatst in het groene park bij de Bosgaardhoek, een locatie die zorgvuldig is ingericht met nieuwe beplanting en wandelpaden. 

We werken als gemeente al langere tijd samen met het dorp aan de ontwikkeling van deze groene hoek, gelegen tussen de Molendijk en de Julianaweg. De plek heeft een bijzondere historische waarde, aangezien hier tot 2009 de spoorlijn naar de Sloehaven liep. De komst van de locomotief brengt een stukje van dit verleden terug en maakt het gebied nog aantrekkelijker voor zowel inwoners als bezoekers.

Arno Witkam
Wethouder

Een stukje spoorweggeschiedenis in het groen

De keuze voor een NS-diesellocomotief uit de serie 2200 is allesbehalve willekeurig. Dit type locomotief was jarenlang een vertrouwd gezicht op de spoorlijn door de gemeente Borsele. Met zijn stoere ontwerp sluit de NS 2264 perfect aan bij het industriële karakter van de haven en de historische “Oude” Sloelijn. Het idee om de locomotief neer te zetten is mede met input van inwoners tot stand gekomen via PraatMeeBorsele. 
 

De overdracht past in het beleid van het museum om de collectie treinen te ontdubbelen. Het museum beschikt nog over een identiek exemplaar, de NS 2215, die rijvaardig is te bewonderen bij de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij in Limburg. Met de overdracht krijgt locomotief 2264 een mooie plek en blijft hij zichtbaar in de openbare ruimte.

Peter Paul de Winter
Hoofd Collecties bij het Spoorwegmuseum

Planning en toekomst

De komende maanden worden de voorbereidingen getroffen om de locomotief klaar te maken om in het park te kunnen plaatsen. Naar verwachting zal de feestelijke onthulling in het voorjaar van 2026 plaatsvinden, waarbij inwoners en bezoekers samen de komst van dit historische werkpaard kunnen bekijken. Dit project wordt mede gefinancierd door de Regio Deal North Sea Port District. Met de Regio Deal North Sea Port District wordt een stevige impuls gegeven aan de leefkwaliteit en het vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. We werken aan verbetering van de woonomgeving, natuur, vrije tijd, onderwijs, cultuur, carrièreperspectief en openbaar vervoer.

Achtergrondinformatie: een blik op de NS 2264

In 1958 nam het Nederlandse spoor afscheid van de stoomlocomotieven. Ter vervanging van de stoomtractie bestelde NS 280 dieselelektrische locomotieven die de serienummers 2200 en 2400 kregen. Ze waren bedoeld voor de zware goederendiensten, maar deden soms ook dienst bij reizigerstreinen. De locomotief met nummer 2264 kwam begin 21e eeuw naar het Spoorwegmuseum. Deze 72 ton zware locomotief werd gebouwd in de Rotterdamse fabriek Allan en had bij aflevering een bruine kleur met zandgele sierbanden met aan beide uiteinden 2 frontseinen. In de beginjaren slaan, tot angst van de machinisten, bij het starten van de machine soms de vlammen uit de uitlaat op het dak. Begin jaren ’60 wordt er een geluidsdemper op de uitlaat geplaatst, niet alleen voor de rook en vlammen maar ook tegen het harde geluid van de uitlaat. Gedurende hun actieve bestaan was dit type locomotief een betrouwbaar, zij het wat luidruchtig, werkpaard van NS.
 

Foto's transport