Paspoort of identiteitskaart kwijt
Algemeen
Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijt of is het gestolen? Dan moet u dit zo snel mogelijk aan de gemeente doorgeven. Dit is nodig om fraude te voorkomen. Deze melding is definitief. Na deze melding kan het paspoort of de identiteitskaart niet meer worden gebruikt omdat het ongeldig is. Als u het terugvindt, moet u het inleveren bij de gemeente.
Het is belangrijk dat u de vermissing zo compleet en nauwkeurig mogelijk invult. Bijvoorbeeld bij de vraag 'Omschrijving reden en omstandigheden bij het verlies', vul hier niet alleen in 'geen idee', maar leg uit wat er is gebeurd.
Doorgeven met DigiD
U kunt direct de vermissing doorgeven met DigiD. De persoon van wie het paspoort of de identiteitskaart kwijt of gestolen is moet zelf inloggen met DigiD.
Doorgeven aan de balie
U kunt de vermissing ook doorgeven bij de aanvraag van uw nieuwe paspoort/identiteitskaart.
Heeft u geen (verlopen) paspoort en/of identiteitskaart in uw bezit? Neem dan andere bewijsstukken mee waarmee u uw identiteit kunt aantonen. De aanvraagtermijn kan dan langer zijn dan gewoonlijk, omdat de gemeente nader onderzoek moet doen om uw identiteit vast te stellen.
Kosten
Doorgeven van vermissing (kwijt of gestolen) van een paspoort of identiteitskaart is gratis.