Raad van Toezicht en bestuur Lokaal Impact Fonds Borsele van start

Met ondersteuning vanuit een adviesgroep en een HR-bureau zijn kandidaten geworven voor het bestuur en de Raad van Toezicht voor het Lokaal Impact Fonds Borsele. Inmiddels zijn de eerste bestuursleden en de leden voor de Raad van Toezicht benoemd en kan het fonds verder vorm krijgen.

Bestuur en Raad van Toezicht

Het bestuur telt momenteel drie leden. De rol van voorzitter neemt Egbert Holthuis op zich. Hij komt van buiten de gemeente Borsele, uit Middelburg/Brussel. Dat was ook een voorwaarde voor de voorzitter. Daarnaast zijn Caroline Boonman-van der Borgt (Ovezande) en Kees Voet (’s-Heerenhoek) benoemd. Twee zetels zijn nog vacant. Als de organisatie is opgestart zal gezocht worden naar geschikte kandidaten om het bestuur aan te vullen. De Raad van Toezicht bestaat uit Natasja Dijkgraaf uit Heinkenszand en Robert van den Boom (’s-Heerenhoek). De gemeentelijke afgevaardigde die ook zitting neemt in de Raad van Toezicht is nog niet bekend. 

Samen aan de slag

Het bestuur en de Raad van Toezicht gaan gezamenlijk aan de slag met het opstellen van een fondsbeleidsplan. Het fondsbeleidsplan vormt het brede kader van het Lokaal Impact Fonds Borsele. Hierin staan de doelen, aanpak en opzet van de organisatie. Daarnaast worden criteria opgesteld, zodat duidelijk is welke initiatieven financiële steun kunnen krijgen. 

Vooruitblik

Het fonds wordt in eerste instantie gevuld met middelen vanuit de gebiedsinvesteringen Netten op Zee, en zal in de toekomst ook gevoed worden door bijdragen van andere (energie)projecten. Naar verwachting wordt het fonds in het eerste kwartaal van 2026 gelanceerd en kunnen stichtingen en verenigingen de eerste aanvragen indienen. 

Het is mooi dat we dit fonds samen met inwoners tot leven brengen. Met het bestuur en de Raad van Toezicht zetten we een grote stap richting de daadwerkelijke start. Verenigingen en stichtingen staan te popelen om hun ideeën voor onze dorpen werkelijkheid te maken. Dit fonds wordt van en voor Borsele.

Burgemeester Gerben Dijksterhuis