Uw persoonsgegevens in de basisregistratie personen (BRP)

De Basisregistratie Personen (BRP) bevat persoonsgegevens van inwoners van Nederland (ingezetenen) en van personen die Nederland hebben verlaten (niet ingezetenen). Gemeenten houden persoonsgegevens van burgers bij in de BRP. Wanneer iemand trouwt, een kind krijgt of verhuist, legt de gemeente dit vast. Als iemand gaat verhuizen naar een andere gemeente, verhuizen de persoonsgegevens met diegene mee.

Bescherming persoonsgegevens

Om gegevens in de BRP te mogen gebruiken of bekijken, gelden regels. Die staan in de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Wet basisregistratie personen (Wet BRP). De Autoriteit persoonsgegevens (AP) ziet toe op de naleving van deze wetten.

Op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens staat meer informatie voor gemeenten over AVG-plichten bij de Wet BRP.

Persoonsgegevens krijgen

Alleen organisaties met een publieke of maatschappelijke taak kunnen gegevens uit de BRP krijgen. De regels daarover staan in de Wet BRP. Deze organisaties krijgen alleen die gegevens die zij nodig hebben. 

Toegang tot de BRP

De toegang tot de Basisregistratie Personen is beveiligd. Om misbruik van de gegevens te voorkomen wordt bijgehouden wie gegevens in de BRP raadpleegt of wijzigt.

Bewaartermijn persoonsgegevens

Persoonsgegevens in de BRP worden voor altijd bewaard. Als een organisatie persoonsgegevens uit de BRP krijgt, wordt de registratie van deze verstrekking 20 jaar bewaard.

Geheimhouding persoonsgegevens door gemeente

U kunt de gemeente vragen om uw gegevens uit de BRP niet door te geven. Uw gegevens blijven dan geheim voor bepaalde organisaties. Dit is bijvoorbeeld nodig als u in een blijf-van-mijn-lijfhuis verblijft.

Heeft u uw gemeente gevraagd om geen persoonsgegevens te verstrekken? Dan mag zij uw persoonsgegevens niet doorgeven aan:

  • de stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA);
  • organisaties die gezondheidszorg verlenen aan patiënten in een instelling;
  • organisaties die gerechtelijke werkzaamheden uitvoeren;
  • organisaties waaraan een gemeente persoonsgegevens zou willen geven op basis van een gemeentelijke verordening. Bijvoorbeeld een sportvereniging of een goed doel, zoals het Rode Kruis.

Wanneer mag ik geheimhouding aanvragen?

U heeft altijd het recht om geheimhouding aan te vragen. U hoeft daar geen reden voor op te geven als u dat niet wilt.

Hoe vraagt u een geheimhouding aan?

U kunt de geheimhouding op twee manieren aanvragen:

Inzagerecht

Wilt u weten aan wie de gemeente in het afgelopen jaar gegevens over u heeft verstrekt uit de BRP? Dan kunt u daarvan (kosteloos) een overzicht opvragen. Dit heet inzagerecht. U dient een schriftelijk verzoek in bij de gemeente.

Correctierecht

Wanneer uw persoonsgegevens in de Basisregistratie personen (BRP) niet kloppen of niet compleet zijn, heeft u het recht de gemeente te vragen uw gegevens te verbeteren of aan te vullen. U moet dan wel aantonen dat uw gegevens onjuist of onvolledig zijn. Dit doet u met bewijsstukken, zoals een originele en recente akte of uittreksel.

Wie kan een verzoek doen voor het corrigeren van uw gegevens?

Om een verzoek te doen moet u minimaal 16 jaar zijn. Voor kinderen onder de 16 jaar kunnen ouders, gezaghouders of verzorgers het verzoek doen.

Wat moet u doen voor het aanvragen van correctierecht?

Dien een schriftelijk verzoek in bij de gemeente. Dit kan aan de balie van team Burgerzaken. Vergeet niet uw geldig legitimatiebewijs mee te nemen. Wilt u uw gegevens aanvullen of corrigeren? Neemt u dan hiervan een bewijs (originele en recente akte of uittreksel) mee.

Vragen?

Voor vragen kunt u contact opnemen met team Burgerzaken via telefoonnummer 0113-238383 of u stuurt een mail naar burgerzaken@borsele.nl