Identiteitskaart

Algemeen

Een identiteitskaart kunt u gebruiken om u zelf te legitimeren. Daarnaast kunt u met een ID-kaart ook naar de meeste Europese landen reizen. Een ID-kaart kunt u aanvragen aan de balie in het gemeentehuis, maak hiervoor een afspraak. U kunt uw aanvraag ook digitaal starten. Hiervoor logt u in met uw DigiD, controleert u uw persoonsgegevens, loopt u de aanvraag door en betaalt u vooraf.

Start u de aanvraag digitaal? Dan moet u nog wel even langskomen bij de gemeente om uw pasfoto aan te leveren en een handtekening te zetten. Houd tijdens de digitale aanvraag uw legitimatie bij de hand.

Let op!

De komende jaren verwachten Nederlandse gemeenten een grote toename in het aantal aanvragen voor paspoorten en ID-kaarten. Hierdoor kunnen de levertijden landelijk uitlopen. Zorg ervoor dat u op tijd begint met het aanvragen van uw paspoort of ID-kaart, om overlast te voorkomen!

Een identiteitskaart aanvragen

Uw vraagt een identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente waar u bent in geschreven. Er zijn bij de aanvraag een paar dingen die handig zijn om te weten:

  • Voor de aanvraag van een paspoort zijn er vingerafdrukken nodig. Deze vingerafdrukken worden met een speciaal apparaat gemaakt tijdens de aanvraag.
  • U krijgt uw identiteitskaart niet gelijk mee. Na vijf werkdagen kunt u uw identiteitskaart ophalen bij de gemeente. Maak hiervoor online een afspraak. 
  • Haal uw nieuwe identiteitskaart binnen drie maanden na uw aanvraag op, anders vervalt uw identiteitskaart en moet u een nieuwe aanvragen.

Er kunnen verschillende reden zijn waarom u een nieuwe identiteitskaart aan moet vragen:

  • Als de geldigheidsdata van het document is verlopen.
  • Als u van naam verandert.
  • Als u van geslacht verandert.

Benodigdheden bij een identiteitskaartaanvraag

Voor een ID-kaart aanvraag moet u de volgende dingen meenemen: 

  • Een recente pasfoto, deze foto mag niet ouder zijn dan zes maanden en moet voldoen aan de eisen. (Let op!  Dit mag geen pasfoto zijn die ook op een vorig document staat.)
  • Alle reisdocumenten (paspoort en/of identiteitskaart) die u in uw bezit heeft. Ook als ze verlopen zijn.
  • Heeft u geen (verlopen) reisdocumenten in uw bezit? Neem dan andere bewijsstukken mee waarmee u uw identiteit kunt aantonen. De aanvraagtermijn kan dan langer zijn dan gewoonlijk, omdat de gemeente nader onderzoek moet doen om uw identiteit vast te stellen.
  • Contant geld of een pinpas, u betaalt de identiteitskaart bij de aanvraag (Let op: als u de aanvraag digitaal start, betaalt u via iDEAL).

Geldigheid en kosten

Soort identiteitskaartGeldigheidKosten
Identiteitskaart 18 jaar en ouder10 jaar

€ 75,80

 

Identiteitskaart tot en met 17 jaar5 jaar

€ 40,90

 

Spoedaanvraag € 57,05  extra

Een identiteitskaart aanvragen voor kinderen

Reizen met kinderen

Gaat u alleen op vakantie met uw kind(eren) en hebben zij niet uw achternaam? Dan is het belangrijk dat u kunt aantonen dat u de moeder/vader/voogd van het kind bent. Dit kunt u aantonen door middel van de volgende documenten:

  • Verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder;
  • Kopie van paspoort van toestemming gevende ouder;
  • Eventueel uitspraak van betrekking tot gezag en omgang;
  • Eventueel het ouderschapsplan;
  • Eventueel geboorteakte.

Meer informatie over reizen met kinderen vindt u op de website van de Rijksoverheid.

Spoedaanvraag

Heeft u uw identiteitskaart snel nodig? Dan kunt u een spoedaanvraag doen. Als u de identiteitskaart voor 12.00 aanvraagt dan kunt u hem de volgende werkdag ophalen. Aan een spoedaanvraag zitten extra kosten verbonden.

Moet u per direct op reis? Dan kunt u een noodpaspoort aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee. Kijk voor meer informatie op de site van de rijksoverheid. 

Identiteitskaart kwijt of gestolen?

Bent u uw identiteitskaart kwijt of is deze gestolen? Dan moet u zo snel mogelijk een verklaring van vermissing afleggen bij gemeente. Doe dit ook als u nog niet gelijk een nieuwe identiteitskaart nodig heeft, dan kan de overheid het documentnummer van uw vermiste identiteitskaart registreren. De registratie van uw vermiste identiteitskaart, draagt bij aan de strijd tegen fraude.

U kunt de vermissing op twee manier doorgeven:

Digitaal

U kunt de vermissing hier gemakkelijk online doorgeven met uw DigiD. 

Aan de balie

U kunt de vermissing ook doorgeven aan de balie in het gemeentehuis. Maak hiervoor een afspraak.  Wanneer u aan de balie uw vermissing doorgeeft, kunt u direct een nieuwe identiteitskaart aanvragen. 

Let op! Zodra u aangifte heeft gedaan van de vermissing van uw identiteitskaart is het document direct onbruikbaar. Een vermissingsverklaring kan niet ongedaan gemaakt worden. Vindt u uw identiteitskaart weer terug nadat u aangifte heeft gedaan? Dan bent u verplicht om het document in te leveren bij de gemeente.


Bent u uw identiteitskaart kwijtgeraakt in het buitenland? Doe dan aangifte bij de plaatselijke politie. Bij de Nederlandse ambassade of het consulaat kunt u een nooddocument aanvragen. Met dit document kunt u naar Nederland reizen. Als u terug bent in Nederland, moet u ook aangifte doen bij de gemeente. Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u een nieuwe identiteitskaart aanvragen. Meer informatie vindt u op de website van de rijksoverheid. 

Landen waar de identiteitskaart geldig is

In de meeste Europese landen is een identiteitskaart geldig. Op de website van de Rijksoverheid kunt u vinden welke landen een ID-kaart geldig is

In verband met de Brexit kunt u tot en met 30 september 2021 met een identiteitskaart naar het Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland) reizen. Daarna heeft u een paspoort nodig.

Let op! Het is niet mogelijk om een visa toe te voegen aan een identiteitskaart, dit kan alleen bij een paspoort.

Nieuwe inlogfunctie

Sinds 1 januari 2021 hebben identiteitskaarten een nieuwe functie. Hiermee kunt u met uw identiteitskaart via de DigiD app inloggen bij sites van de overheid. Inloggen met een identiteitskaart zorgt ervoor dat uw gegevens nog beter beschermd zijn. Na het ophalen van uw identiteitskaart, ontvangt u binnen vijf dagen een brief van de DigiD. Hierin staat hoe u de inlogfunctie kunt activeren. Meer informatie over de nieuwe inlogfunctie vindt u op de website van DigiD.  

Afhalen van de identiteitskaart

  • Als u uw identiteitskaart aanvraagt krijgt u deze niet meteen mee. Na vijf werkdagen (uitgezonderd feestdagen) kunt u de ID-kaart ophalen. Wij werken alleen op afspraak, plan hiervoor een afspraak in
  • U moet uw identiteitskaart persoonlijk op komen halen, iemand anders mag dit niet voor u doen.
  • Haal uw nieuwe identiteitskaart binnen drie maanden na uw aanvraag op, anders vervalt uw identiteitskaart en moet u een nieuwe aanvragen.