Onderzoek inwonerspanel openingstijden en openbaar vervoer

In het eerste onderzoek (september 2017) zijn twee thema’s aan de orde gekomen: openingstijden en openbaar vervoer. In totaal hebben 342 panelleden de vragenlijst ingevuld. Dit is een respons van 85%.

Een paar resultaten op een rij

Openingstijden

Een ruime meerderheid (85%) geeft een voldoende voor de huidige openingstijden van de afdeling. Een ruime meerderheid (81%) is op de hoogte dat ze voor een bezoek aan de afdeling Burgerzaken van te voren een afspraak (via internet of telefonisch) moet maken. Inwoners vinden het over het algemeen gemakkelijk om via onze website een afspraak te maken. Circa de helft (49%) van de inwoners kijkt positief en 21% kijkt neutraal aan tegen het uitsluitend werken op afspraak van de afdeling Burgerzaken.

In het onderzoek hebben we vier keuzevarianten aan openingstijden aan de panelleden voorgelegd. Er is geen overwegende voorkeur voor één variant. Wel zien we een voorzichtige wens in verschuiving van de openingstijden van de ochtenden naar later in de middag.

Openbaar vervoer

Per saldo maakt 80% geen gebruik van het openbaar vervoer. Een ruime meerderheid van deze groep inwoners geeft aan liever gebruik te maken van de auto. Van de inwoners die wel gebruik maken van het openbaar vervoer vindt 35% het huidige aanbod (ruim) voldoende. Iets meer dan de helft (58%) vindt het aanbod onvoldoende. Het meest positief zijn inwoners (gebruikers en niet-gebruikers van het openbaar vervoer) over de combinatie van het openbaar vervoer met andere vormen van vervoer. Het minst positief zijn inwoners over een openbaar vervoersysteem van deur tot deur in plaats van vaste tijden en haltes.

Van de inwoners die een auto hebben (99%) is een ruime meerderheid (74%) niet bereid om hun auto (tegen een vergoeding) te delen met andere inwoners.

Hoe nu verder?

Openingstijden

De resultaten van het onderzoek gaven ons aanleiding om de mogelijkheden van de openingstijden van de afdeling Burgerzaken te verkennen. We hebben daarom besloten om gedurende een proefperiode van 1 juni 2018 tot 31 december 2018 onze openingstijden te wijzigen. Er is geen sprake van verruiming van de openingstijden, maar een verschuiving die beter aansluit op de wensen van onze inwoners. In januari 2019 evalueren we de openingstijden. We informeren onze inwoners tijdig over onze nieuwe openingstijden.

Openbaar vervoer

De provincie Zeeland is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in onze gemeente. We hebben het rapport, samen met een peiling onder jongeren tot 18 jaar, dan ook aan hen toegestuurd.